donderdag 25 januari 2018

Verbod nieuwe toeristenwinkels houdt stand

De eerste slag tegen de kaas- en nutellawinkels is gewonnen door Amsterdam. Het beleid van voormalig wethouder Ollongren van D66 houdt volledig stand bij de rechter en zo is een grote stap gezet in de strijd voor een divers winkelbeeld in centrum.  Reinier van Dantzig: “Ik ben heel blij met deze uitspraak van de rechter. Een groot succes voor het nieuwe beleid van de gemeente”.

Positief over beleid

Afgelopen dinsdag besloot de rechtbank dat de gemeente terecht een toeristenwinkel aan het Damrak mag sluiten, die na het ingaan van het verbod open ging. Niet alleen sprak de rechtbank zich uit over deze specifieke zaak, ook oordeelde de rechtbank positief over het beleid als geheel. De gemeente heeft de criteria waarop het verbod is gebaseerd voldoende duidelijk geformuleerd. Er is geen sprake van discriminatie of willekeur en de rechtszekerheid is niet geschonden.

Strijd voor een divers winkelaanbod

Amsterdam besloot in oktober vorig jaar dat er in het centrum geen nieuwe winkels meer bij mogen komen waarvan het aanbod alleen op toeristen is gericht. Voorbeelden zijn ticketshops en (op toeristen gerichte) fietsverhuurbedrijven en kaaswinkels. Toenmalig D66-wethouder Kajsa Ollongren werkte in het diepste geheim aan dit nieuwe beleid en wilde hiermee de strijd aanbinden met de verschraling van het winkelaanbod en monocultuur. ‘Ik vind het belangrijk dat onze binnenstad aantrekkelijk en leefbaar blijft voor Amsterdammers’, zei ze destijds.

‘Beleid staat als een huis’

Ollongren kwam met nieuwe juridische instrumenten. Nooit eerder werd waar dan ook ter wereld een dergelijk besluit genomen. Dat partijen naar de rechter zouden stappen, was dan ook verwacht. D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig: “Dit verbod was een nieuw wapen om de dominantie van toeristenwinkels in het Centrum te doorbreken. Nieuwe juridische wapens moeten getest worden bij de rechter en ik ben er trots op dat nu blijkt dat het nieuwe beleid staat als een huis”.