donderdag 1 februari 2018

Update vanuit Bestuurscommissie: Bruno van Moerkerken stelt zich voor

Bruno van Moerkerken is vanaf december Rick ten Have opgevolgd als vijfde bestuurscommissielid in de fractie van D66. De Amsterdammer en politicus Bruno van Moerkerken stelt zich voor. Of moeten we zeggen opnieuw voor, omdat Bruno voor velen al een bekende is in het Centrum.

Bruno is een echte Amsterdammer, geboren op de Reguliersgracht. Hij heeft geologie gestudeerd en is na zijn studie werkzaam geweest voor de NAM op de aardgasvelden in Groningen. Destijds was er weliswaar al sprake van bodemdaling maar werd het risico van aardbevingen niet gezien. Toen heeft hij ook veel stoer werk gedaan op boortorens via helicopters op de Noordzee. “Klinkt allemaal heel spannend maar het hoorde er gewoon bij. Het werk werd gedomineerd door safety-protocollen zoals hoe te ontsnappen uit een in zee neergestorte helikopter of een brandend boorplatform enzo”. Later heeft hij voor Shell nog een periode in Afrika gezeten (Gabon).

Als geïnteresseerd burger raakte Bruno in 1998 betrokken met de gebiedsplannen voor het Centrum. Al snel kwam daar een positie van coördinator vacant waar Bruno zich voor heeft gemeld. Hij is door Boudewijn Oranje aangenomen.

Lokale politiek in Amsterdam Centrum

Bruno is een oude bekende in de lokale Amsterdam politiek. In 2005 schreef hij met zijn kennis al als buurtcoördinator mee aan het D66 verkiezingsprogramma, wat resulteerde in een duodeelraadslid samen met Yellie Alkema (periode 2006-10). Hoewel geklommen op de lijst, werd hij in 2010 niet rechtstreeks gekozen in de deelraad, maar kwam uiteindelijk als vervanger wel aan bod. En nu dus weer als vervanger van Rick ten Have (die op zijn beurt  Alexander Hammelburg eerder verving). Voor de nieuwe adviescommissie staat Bruno wederom op de lijst van Centrum Oost. “Ik ben steeds geklommen op de lijst maar greep mis door het dalend aantal beschikbare deelraadsleden of bestuurscommissieleden door de bestuursveranderingen”.

De politicus

Als politicus kenmerkt Bruno zich als sociaal linkse D66-er maar is “rechts voor auto’s”. Zo is hij voor sociale huur voor ondernemers als wapen tegen het eenzijdige winkelaanbod met alleen toeristenwinkels. Wat betreft auto’s vindt hij dat “niet iedereen kan fietsen en voor die mensen — dat zijn er veel meer dan alleen geregistreerde invaliden — is de auto onmisbaar”. Over het nieuwe bestuurlijke stelsel zegt Bruno dat “de adviescommissies met goede adviezen moeten komen en zich tegen veel zaken aan moeten bemoeien”. Daarop komt Bruno met zijn stokpaardje “dat je binnen je favoriete partij moet kiezen voor de persoon waar je vertrouwen in hebt, om zijn dossierkennis, een persoon van wie je weet dat die z’n schouders eronder zet. Dat betekent wel dat de kiezer zich moet verdiepen in de persoon in kwestie”.

Bruno’s wapenfeiten

Bruno kijkt met tevredenheid terug op zijn werk als deelraadslid en bestuurscommissielid. In de vorige periode hebben zijn initiatieven geresulteerd in de fietsroute achter het Nemo, die zelfs nu zijn naam draagt als ‘De Bruno van Moerkerken passage’. Verder heeft hij de stegen zoals de Vredenburgersteeg, Spooksteeg en Waterpoortsteeg weer open gekregen, nadat deze in de jaren tachtig uit veiligheidsoverwegingen ‘tijdelijk permanent’ werden gesloten. In deze periode van de bestuurscommissie krijgt hij per 2 mei het Wijngaardstraatje weer open. Tenslotte heeft hij binnen de D66 fractie en in de bestuurscommissie Centrum aandacht gevraagd voor het Pianolamuseum. Door de brief van de bestuursvoorzitter is er “een gerede kans op voortbestaan” van dit kleine museum op de Westerstraat.

Campagne 2018

De komende campagne zullen we Bruno weer veel zien “maar in principe vooral in zijn eigen regio centrum. Appels uitdelen, canvassen, flyeren etc, mensen aanspreken, discussiëren,…” : voor alles is Bruno beschikbaar.