zaterdag 27 oktober 2018

Lokale Politiek: D66 Amsterdam Centrum content met nieuwe commissie structuur

Pia Bruin vertelt: Het was even zoeken, een nieuwe politieke samenstelling, andere gezichten in de Stopera zaal én natuurlijk de vernieuwde structuur. Dat merk je bij alle partijen, maar de kop is eraf! We hebben onze draai gevonden en ook in de nieuwe constellatie kunnen we een belangrijke stempel drukken. Als Stadsdeelcommissie leveren we een positieve bijdrage aan de Amsterdamse binnenstad. Het Dagelijks Bestuur en College gaan met onze adviezen aan de slag.

Harmonieuze politieke besluitvorming

Samen met GroenLinks (2), PvdA (2), VVD (2) en met Debbie van Veen en ik als vertegenwoordigers voor D66 hebben we een mooi gebalanceerde bestuurscommissie in het stadsdeel Centrum. Het is opvallend dat we tijdens onze tweewekelijkse vergadering we écht dingen voor elkaar krijgen. De inhoudelijke discussies zijn harmonieus en hebben in zo’n 90% van de gevallen geleid tot een unaniem besluit, waar dus geen stemming voor nodig was. Daaruit blijkt dat de verschillende partijen elkaar weten te vinden en het belang van ons stadsdeel centraal stellen.

Meer dan gevraagd advies

Het doel van onze vergaderingen is om tot minimaal één gevraagd advies te komen. Daarnaast hebben we tot nu toe twee keer ongevraagd advies gegeven. Een voorbeeld van ongevraagd advies is dat we ons in aanloop naar de zomer hard hebben gemaakt voor meer handhaving bij het zuidelijke deel van de Wallen. In alle gevallen worden onze adviezen serieus genomen door het College en het Dagelijks Bestuur, dit laat zien dat wij als politiek orgaan een belangrijke rol vervullen. We doen ons huiswerk. Zo verkenden we bijvoorbeeld samen met de ombudsman het Wallengebied, om te kijken met wat voor initiatieven we de leefbaarheid van deze omgeving kunnen verbeteren. Als Stadsdeelcommissie kennen we de buurt, begrijpen we de impact van het beleid en houden we rekening met de belangen van de bewoners.

Samen staan we sterker

We zijn pas net begonnen en natuurlijk zijn er dingen die we de komende periode willen oppakken en verbeteren. Zo hebben we ervoor gekozen om Diederik Brink als adviserend lid toe te voegen aan ons team en zijn we momenteel druk bezig met de werving van een steunfractie, bestaande uit actieve D66-leden die mee willen praten en denken over een bepaalde buurt of hun expertise willen inzetten op een specifiek beleidsterrein. Ook zijn we met de D66 fractie en andere stadsdeelcommissies in gesprek om de samenwerking tussen het centrale bestuur en de stadsdelen te intensiveren.

Geschreven door: Kiki Norbruis