maandag 12 augustus 2019

In memoriam Kees Stoffel oud-voorzitter D66 Amsterdam Centrum

Aan de wieg van het Stadsdeel Centrum…

In memoriam Kees Stoffel (1947-2019)

Op 5 augustus vond in besloten kring het afscheid van Kees Stoffel plaats, nadat hij op 29 juli was overleden. Kees was letterlijk en figuurlijk een man waar je niet omheen kon. Oudere partijgenoten zien hem nog zo voor zich: een grote, forse beer, met een stemgeluid dat met gemak tot achter in de cafés Eik en Linde en P96 hoorbaar was. ‘Voorzitter!’

Voordat Kees zich aansloot bij D66, was hij actief voor de PvdA. Tussen 1974 en 1978 zat hij voor die partij in de gemeenteraad. Vanaf begin jaren ’90 werd hij een van de beeldbepalende figuren in de afdeling D66-Binnenstad, nadat op initiatief van onze wethouder Jikkie van der Giessen en met het enthousiasme van onder meer onze latere wethouder Saskia Bruines, gemeenteraadslid Boudewijn Oranje en lid van de Provinciale Staten Felix Frankfurther, de afdeling werd opgericht. Kees werd al snel de tweede voorzitter en legde in zijn bestuursperiode van 1993-1996 de basis voor wat de afdeling nu nog steeds is. Het bestuur bestond verder o.a. uit Jet de Bussy (inderdaad van de ‘Penning’), Klaas Visser, René van Veen (inderdaad van de ‘Award’), Koen Bregstein, Vincent Nijhof (eerste hoofdredacteur van De Muis) en ondergetekende. Met bestuursvergaderingen bij Jet in haar de kelder aan de Reguliersgracht, ledenvergaderingen in P96, een gezonde financiële en secretariële huishouding, de oprichting van het (papieren!) ledenblad De Muis en talloze debatten. Vele prominente Amsterdammers wist hij hiervoor te strikken.

Kees’ grootste verdienste is echter zijn rol bij het tot stand komen van het stadsdeel Centrum in 2002. Nu vinden we het logisch dat dit stadsdeel er is, maar het was maar een dubbeltje op zijn kant of het zou er niet zijn gekomen. ‘Want de binnenstad is toch immers van álle Amsterdammers??”, zeiden de tegenstanders. Als secretaris van het Binnenstadberaad, een overleg tussen de binnenstadvoorzitters van PvdA, D66, VVD, CDA en GroenLinks, lobbyde hij samen met voorzitter Cees Kuypers van de PvdA, onvermoeibaar bij de leden van de gemeenteraad en trad hij in tal van discussiefora op. Dat uiteindelijk de PvdA ‘om ging’ was hét doorslaggevende moment. Het referendum hierover in 2001 werd met 87% gewonnen door de tegenstanders van de oprichting van het stadsdeel, maar haalde de opkomstdrempel niet.

We blijven Kees herinneren als een beeldbepalende voorzitter van een van de grootste D66-afdelingen van het land, zonder latere prominente voorzitters als Herman Mulder en Hans Korff te kort te willen doen. Soms een olifant in een porseleinkast, dan weer vaderlijke aanmoedigingen voor zijn veelal veel jongere afdelingsgenoten. Maar altijd bezig voor een eerlijke en transparante democratie in Amsterdam en haar binnenstad.

Ingezonden stuk door: Guido Frankfurther, voorzitter D66-Binnenstad 1996-1999