zondag 25 augustus 2019

D66 Amsterdam Centrum verwelkomt nieuw stadsdeelcommissielid

Jan Groot wordt nieuw stadsdeelcommissielid voor D66 Amsterdam Centrum

Na de zomer verwelkomen we Jan Groot als nieuw Stadseelcommissielid in het stadsdeel Amsterdam Centrum. Debbie van Veen is onlangs verhuisd naar buiten het stemgebied waardoor ze haar functie moest neerleggen. Zij wordt opgevolgd door de nummer twee op de kieslijst van het stemgebied D66 Centrum-West: Jan Groot.

Jan Groot is econoom en heeft eerder gewerkt voor het Centraal Planbureau, voor OESO in Parijs en voor het ministerie van Financiën. Momenteel werkt hij als zelfstandig financieel adviseur. Hij woont op de Westelijke-eilanden en geniet ervan om met zijn sloep door de Amsterdamse grachten te varen. Voor D66 Amsterdam is hij al vijf jaar actief. Hij heeft reizen naar het Europees parlement in Brussel georganiseerd en zat tot begin 2019 in het bestuur van Stadsdeel Centrum als plv Voorzitter Politiek. De komende periode zal hij samen met D66-stadsdeelcommissieleden Pia Bruin, adviserend lid Diederik Brink en D66 vertegenwoordigen in de Amsterdamse binnenstad. Hij schreef een korte column over zijn Amsterdam en zijn visie voor het stadsdeel Centrum.

Een nieuwe start – vrijheid en kansen in Amsterdam Centrum

Door: Jan Groot

Het is augustus. De studenten zijn tijdens de introductieweken van de universiteiten weer luidruchtig aanwezig in de stad. Ze zijn dolenthousiast over Amsterdam, wat soms tot meewarige blikken leidt van de Amsterdammers. Ook ik deed zo’n 30 jaar geleden mee aan de Intreeweek van de Universiteit van Amsterdam. Komend uit een dorp ging voor mij een wereld van cultuur, uitgaan en kansen open. Een van die kansen was dat ik het volgende jaar meteen zelf penningmeester kon worden van de Intreeweek. Dat was omdat ik economie studeerde en andere commissieleden meer geïnteresseerd waren in het zoeken naar leuke hippe popbandjes voor het jaarlijkse spektakel. Men vertrouwde mij de verantwoordelijkheid voor een begroting van ruim een ton (guldens in die tijd) toe. Zonder al te veel controle, men vertrouwde mij op mijn bruine ogen. Nu zou dat absoluut niet meer kunnen zo en gelukkig maar. Er is veel veranderd met veel meer regels, ook hier in Amsterdam. Maar we moeten ook oppassen dat we niet doorschieten in de regeltjes en we moeten Amsterdam openhouden voor nieuwkomers en ook hen vrijheid en kansen bieden.

De nieuwkomers zijn de levensader van Amsterdam voor nieuwe ideeën, initiatieven, maar ook voor de dynamiek op straat. Amsterdam heeft een grote aantrekkingskracht op allerlei nieuwkomers uit binnen- en buitenland. Dat is altijd de kracht van Amsterdam geweest en die moeten we koesteren. Tegelijk moet het belang van de bewoners in het oog worden gehouden. Voor bewoners worden de grappen en grollen van die jonge studenten en toeristen soms erg veel van het goede. Om het nog maar niet te hebben over de gevolgen van huizenspeculatie en de airbnb voor het leefklimaat in de binnenstad.

Als nieuwkomer in de stadsdeelcommissie ga ik me inzetten voor een florerende binnenstad. Een binnenstad die internationale dynamiek en openheid blijft uitstralen, maar waar het ook prettig wonen is voor Amsterdammers. Dat betekent dat er voor bewoners voldoende winkels en uitgaansgelegenheden moeten zijn en dat de druk van toeristen wel een tandje minder mag. Amsterdam is een geweldige stad, is open en verrassend maar onderscheidt zich tegelijk door een kleinschalige gezelligheid. Het is een kwetsbare balans die nu onder druk staat en die moet worden hersteld. Daar wil ik mij graag voor inzetten als lid van de stadsdeelcommissie in de binnenstad van Amsterdam.