vrijdag 20 maart 2020

Update D66 Amsterdam Centrum: Het coronavirus raakt ons allemaal

Onze stad lijkt wel een stilleven. Bewoners van de Amsterdamse binnenstad kennen hun stad bijna niet terug. Tijdens deze surrealistische periode heeft het coronavirus het openbare leven praktisch stil gelegd. Dit geldt niet alleen voor onze binnenstad, maar overal zie je lege straten, dichte scholen en zijn alle eet- en drinkgelegenheden en de meeste winkels gesloten zijn. Verpleeghuizen sluiten deuren en grote geplande evenementen worden uitgesteld.

Dit terwijl niemand ons kan vertellen hoe lang deze situatie nog aanhoudt. Het coronavirus raakt ons allemaal, op mondiaal, landelijk en stedelijk niveau. Tijd voor een update.

Amsterdam is ineens een heel andere stad

Mascha ten Bruggencate zag de afgelopen dagen de bruisende binnenstad veranderen in een stilleven. Ze is stadsdeelvoorzitter van stadsdeel Centrum en praat ons bij:

“Zondagavond fietste ik na de persconferentie nog even door de stad. Binnen een uur waren bijna alle cafés en restaurants gesloten, echt onwerkelijk. Er liepen nog wat groepjes verdwaalde toeristen, die zijn er inmiddels ook niet meer. De afgelopen dagen werden grote evenementen afgezegd. Het is stil in Amsterdam!

Er is een crisisteam samengesteld onder leiding van de burgemeester, dat snel maatregelen uitwerkt en communiceert. Ik werk vanuit huis en blijf per mail, app en telefoon op de hoogte van de ontwikkelingen. We realiseren ons allemaal dat de beslissingen een enorme impact hebben op de stad, maar onze gezondheid staat nu voorop. Daarnaast is vanuit Europa en Den Haag steun toegezegd om het bedrijfsleven te steunen en te voorkomen dat we in een economische crisis terecht komen. We hebben elkaar nodig, dus zorg dat je gezond blijft en blijf (gewoon) boodschappen doen! Juist als je denkt dat je niet tot de risicogroepen behoort is het toch belangrijk om je aan de voorschriften te houden om verdere verspreiding te voorkomen. Alle andere onderwerpen en afspraken zijn uitgesteld, de aanpak van het coronavirus heeft nu prioriteit.

Ook de Amsterdamse fractievoorzitter Reinier van Dantzig beschreef de situatie eerder deze week op verhelderende wijze in een update aan alle Amsterdamse D66-leden:

“Terwijl het openbare leven stilstaat, schieten Amsterdammers elkaar te hulp. Amsterdam laat zich van zijn barmhartige kant zien. Overal op sociale media zie ik initiatieven van betrokken Amsterdammers voorbij komen, Amsterdammers zorgen voor elkaar.

Terecht klonk er deze week applaus van tienduizenden daken en balkons door de hele stad. Applaus voor al die helden in de zorg, die dag en nacht klaar staan voor onze gezondheid. Het was een bijzonder ontroerend moment en een geweldige steunbetuiging aan onze verpleegkundigen en dokters. Maar het is belangrijk om ook alle vakkenvullers, politieagenten, brandweermannen en eigenlijk iedereen die nu de samenleving draaiende houdt, een applaus te geven. Door hun inzet kunnen wij dit doorstaan.

Hoewel het politieke proces nagenoeg tot een halt geroepen is en veel vergaderingen zijn geschrapt blijven wij ons actief inzetten om de aanpak van het coronavirus verder vorm te geven en af te stemmen wat voor hulp Amsterdam gaat bieden aan getroffen ondernemers, zzp’ers en tal van andere sectoren in de stad.

Zo zijn er door het stadsbestuur belangrijke maatregelen aangekondigd:

• Zorgpersoneel krijgt een gratis parkeervergunning voor de hele stad om hen het werk zo makkelijk mogelijk te maken;
  • Ondernemers wordt ondersteuning geboden om zich te verzekeren van inkomen en krediet vanuit de noodregeling van het kabinet;
  • Daarnaast wordt een aantal belastingen dit jaar niet geïnd of voorlopig opgeschort.

Deze maatregelen zorgen hopelijk dat de impact dragelijk blijft en zo veel mogelijk beperkt wordt. Wij wonen in de mooiste en rijkste stad van een bijzonder goed georganiseerd land, wij kunnen deze crisis als geen ander het hoofd bieden. En dat zullen we doen, wat er ook nodig is, daar kan je van op aan! Pas goed op jezelf en elkaar.”

Samen doen wat kan en dankbaarheid tonen

Deze crisis raakt natuurlijk niet alleen Amsterdammers, maar alle Nederlanders en de gehele mondiale samenleving. De tomeloze inzet van politici, bewindvoerders en ambtenaren is indrukwekkend. Ook zij zetten zich 24/7 om op een pragmatische manier om te gaan met deze bizarre realiteit. Daar hebben wij veel respect voor. Daarom sluiten we graag af met een paar bemoedigende woorden van onze minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees:

“We kunnen levens redden als we samenwerken, de wetenschap omarmen en de rust bewaren. We kunnen banen en inkomens behouden door samen te doen wat we kunnen en er voor iedereen te zijn.  Laten we vooral dankbaar zijn en onvermoeibaar onze waardering uitspreken voor al die mensen in de zorg, in het onderwijs, bij de politie, in de supermarkten en op al die andere plekken in ons land zich inzetten. Zij doen geweldig werk.”

Meer lezen over de corona-aanpak?