vrijdag 12 november 2021

D66 Amsterdam Centrum zoekt een algemeen bestuurslid

Kom jij de lokale deelafdeling van D66 in de Amsterdamse binnenstad versterken?

Het bestuur van de D66-afdeling Amsterdam Centrum is op zoek naar versterking om op volle kracht de verkiezingsperiode in te gaan! Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en verwachte interne wisselingen in het bestuur medio 2022 zijn we nu op zoek naar een algemeen bestuurslid. Deze rol is verkiesbaar tijdens de volgende deelafdelingsbijeenkomst op woensdag 8 december 2021.

Het algemeen bestuurslid is nauw betrokken bij de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen en zet zich samen met de andere bestuursleden in om leden te activeren en potentiële kiezers te overtuigen om (weer) op D66 te stemmen. Deze rol geeft je de mogelijkheid om binnen de partij snel een netwerk op te bouwen van vrijwilligers en politici op lokaal niveau. De voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 zijn in volle gang, dus dit is hét moment om in de startblokken te springen en iets voor jouw partij te betekenen!

Wat doet het bestuur D66 Amsterdam Centrum?

De belangrijkste taak van het bestuur is om de lokale deelafdeling goed te laten functioneren. Dat betekent: zorgen voor een afdeling waar het leuk is om lid te zijn, die samenwerkt met de fractie van de stadsdeelcommissie om de politieke invloed van D66 zo groot mogelijk te maken, en die leden de mogelijkheid biedt om actief te worden in de politiek. Om dat te bereiken organiseert het bestuur activiteiten voor leden (bijvoorbeeld ledenvergaderingen, pubquiz, discussie-avonden of wandelingen), verzorgt de communicatie (website, facebook en de digitale leden-nieuwsbrief), laat onze afdeling actief meedoen aan verkiezings­campagnes en werkt samen met de leden van D66 in de stadsdeelcommissie Amsterdam Centrum en het bestuur van D66 afdeling Amsterdam (‘centrale stad’).

Wat doe jij als bestuurslid D66 Amsterdam Centrum?

Als bestuurslid verricht je één of meerdere van deze activiteiten, maar bestuurslid zijn is méér dan dat: je bent mede verantwoordelijk voor de continuïteit van de vereniging, besteedt hieraan minimaal enkele uren per week en doet dat voor een langere periode. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen (maart 2022) kan dit op momenten meer tijd van je vragen. Je hebt naast het gezamenlijk zorg dragen voor activiteiten ook enkele specifieke verantwoordelijkheden taken en verantwoordelijkheden die samen met het bestuur worden afgestemd. Het standaardtermijn voor deze vrijwillige functie is drie jaar. Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.

Wat staat daartegenover?

Dat is bijna onnodig te zeggen: ervaring opdoen in de politiek, je bijdrage leveren aan realisatie van sociaal-liberale denkbeelden, veel gezelligheid en het besef een bijzondere rol te vervullen in misschien wel de bijzonderste afdeling van D66: Amsterdam Centrum, de plek waar het voor D66 allemaal begon.

Hoe werkt het?

De leden van de afdeling bepalen wie er in het bestuur komt. Voor iedere bestuursfunctie wordt een verkiezing gehouden op de Algemene Ledenvergadering van de deelafdeling. Mensen die zich kandidaat willen stellen maken dat uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de ledenvergadering die gepland staat op woensdag 8 december kenbaar bij het bestuur. Dit kan door contact op te nemen met Bouke van Hilten via secretaris@d66amsterdamcentrum.nl, gepaard met een korte motivatie met waarom jij dit wilt doen, en waarom je een geschikte kandidaat bent.

Heb je vragen of interesse of wil je graag een keer aansluiten bij een bestuursvergadering dan kun je je ook zeker eerder melden op bovenstaand adres! Wij moedigen het aan dat kandidaten een keer mee vergaderen, zo krijg je een beter beeld van het bestuur, de projecten en de dynamiek. Op de bestuurspagina krijg je alvast een eerste indruk.

Welke competenties breng je mee?

We zoeken een bestuurslid dat…

• flexibel en samenwerkingsgericht is en (niet)leden kan enthousiasmeren
  • initiatief neemt voor leden- en campagneactiviteiten en dit kan organiseren/coördineren
  • politiek sensitief is en bijdraagt aan de dialoog van de afdeling met andere politieke partijen en maatschappelijke organisaties in Amsterdam Centrum
  • samen met de andere bestuursleden verantwoordelijk voor de continuïteit van de vereniging
  • overtuigend een boodschap kan overbrengen en de zichtbaarheid van D66 in de Amsterdamse binnenstad wil versterken
  • de schouders wil zetten onder de verschillende verkiezingscampagnes
  • een teamspeler is, in een klein team intensief samen kan werken en leden verbindt met de vereniging, en de deelafdeling Centrum met de andere stadsdelen.